Ledelse i en viden og servicevirksomhed

Fire forudsætninger skal være opfyldt

Fire forudsætninger skal være opfyldt, hvis din viden- og/eller servicevirksomhed skal være i top – konkurrencedygtig og værdiskabende:

1. dine ledere og medarbejdere skal have faglige topkvalifikationer

2. deres personlige karakteristika skal passe til jobbet og virksomhedens kultur

3. alle skal “brænde” for virksomheden

4. samarbejdet skal fungere gnidningsfrit på kryds og tværs

De to første punkter angår især rekruttering. De to andre punkter angår den daglige ledelse af virksomheden.

Før du rekrutterer

For det meste er det ret nemt for dig at checke ansøgernes faglige uddannelse, viden og erfaring. Før du rekrutterer, bør du imidlertid gøre dig helt klart, hvilke konkrete faglige kvalifikationer du har brug for i din virksomhed, nu og i fremtiden. Det, I har nu, er måske ikke nok. Se på, hvad kunderne kræver, og hvad de bedste konkurrenter i ind- og udland har.

Det er meget sværere at definere, hvilke krav du skal stille

Det er meget sværere at definere, hvilke krav du skal stille til ansøgeres personlige karakteristika (= adfærd). Skal den nye jobindehaver være opfindsom, opstille egne mål – eller gøre, hvad der bliver sagt? Være udadvendt eller “nørdet”? Tålmodig eller utålmodig? Ukonventionel eller omhyggelig? Hvad passer til chef og kolleger? Osv., osv. Det er også meget sværere at checke, hvem der lever op til kravene. En samtale på en time eller to slår slet ikke til, uanset hvor god en menneskekender du er. En veldokumenteret personlighedsanalyse kan give dig mere konkrete og sikre svar. Husk, at en fejlansættelse næsten altid skyldes forkert personlighed – og at det er nemmere at forbedre faglige kvalifikationer end at ændre en persons adfærd.

Er du forresten klar over, at en fejlansættelse let kan koste din virksomhed én eller flere mkr. (tabt konkurrenceevne, mistet omsætning og dækningsbidrag, højere omkostninger)?

Din indsats som leder er afgørende

Din indsats som leder er afgørende for, om dine medarbejdere brænder for deres job og virksomheden. Den indsats foregår ved personlig kontakt, gennem retning og støtte – og ”én-til-én”, fordi folk er forskellige. Den foregår endvidere ved at sikre, at samarbejdet i virksomheden er aktivt, og bygger på gensidig åbenhed, respekt og tillid. Ledelse er at nå mål gennem andre. Når andre er veluddannede, dygtige mennesker, er enighed om mål, vision og værdier den bedste måde at skabe fælles fodslag – og dermed innovation, fleksibilitet og produktivitet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *